Emballage- en Palletindustrie Vereniging

22 okt 2020

Persbericht: Tekort aan hout zet prijzen onder druk

De onrust op de wereldwijde houtmarkt neemt in rap tempo toe. Voor de Nederlandse houten pallet- en verpakkingenindustrie is het steeds moeilijker om aan kwalitatief goed rondhout te komen. De prijzen staan voor de korte en middellange termijn onder druk.

Een aantal zaken is daarvan de oorzaak. Tijdens de eerste lockdown produceerden de meeste zagerijen gewoon door en waren er korte levertijden. ‘Daardoor bleven de voorraden bij de gebruikers laag’, zegt EPV-voorzitter Henk Kornet. ‘Na de vakantie werd de beschikbaarheid kleiner. Sommige zagerijen moesten tijdelijk sluiten, deels in verband met besmettingen en deels door een lage houtcapaciteit. En omdat zagerijen hun restproducten, zoals houtsnippers en zaagsel onvoldoende kwijt konden, werden bovendien de productievolumes afgebouwd. De orderboeken zijn gevuld, maar de voorraden historisch laag. De zagerijen hebben een flinke achterstand. De prijzen stijgen daarom sneller dan de statistieken aangeven.

Lees hier het volledige persbericht.